کودتای قانونی در مصر
فرامرز دادرس فرامرز دادرس

بر پایه گزارش تازه ای، شورای عالی ارتش مصر، پس از کناره گیری حسنی مبارک، دست به یک کودتای قانونی! زد. رهبر این کودتا فیلد مارشال محمد حسین طنطاوی، وزیر دفاع  وفرمانده ارتش مصر می باشد. مارشال طنطاوی دستور این کودتا را مستقیماً از واشنگتن دریافت کرده بود، وی در آغاز شورش های مردم در مصر، بگونه پنهانی و با موافقت حسنی مبارک در تاریخ 26 ژانویه برای تماس و جلب کمک  آمریکا ها به واشنگتن رفته بود. خبر پیشین در این زمینه را در نشانی زیر می توانید ببینید:

http://www.farhangiran.com/content/view/9400/78

شورای عالی نیرو های مسلح مصر، قانون اساسی کشور را به حالت تعلیق در آورد، مجلس مصر را منحل کرد و کمیته ویژه ای برای تدوین قانون اساسی تازه در مصر تشکیل داد. شورای عالی ارتش مصر، تصمیم گرفت، دولت کنونی را که ا زسوی حسنی مبارک تعیین شده بود تا پایان دوره انتقالی قدرت در این کشور بر سر کار نگهدارد.

 

در فرهنگنامه ها، به مجموعه این کار ها کودتا گفته می شود. جالب توجه است که این کودتای قانونی !  با پشتیبانی آمریکا و رسانه های گروهی بزرگ جهان شکل گرفته است و همگان هم به شادی نشسته اند. شباهت های بسیاری میان آن چه که در سال 1979 در ایران رخ داد و آن چه که در 2011 در مصر رخ می دهد دیده می شود.

 

ارتش ایران از فکر انجام کودتا وحشت داشت، شاه ، ساختار ارتش را بگونه ا ی شکل داده بود که هرگز به فکر کودتا نباشند، حتی  برای نجات خود شاه ، یا در شرایطی که کشور بسوی نابودی پیش می رفت. بار ها مردم شعار دادند؛ ارتش تو کودتا کن. ولی هنگامی که از ارتش ناامید شدند ، شعار ها دگرگون شد و به شعار ؛ ارتش به این بی غیرتی هرگز ندیده ملتی! بدل شد.

 

ژنرال آمریکایی رابرت هویزر، معاون سرفرماندهی پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) در کتاب «ماموریت به تهران» می‌نویسد؛ او متعجب است که امیران شاه حتی بعد از رفتن شاه هم از به کار بردن واژه‌ی «کودتا» واهمه داشته‌اند و بیشتر به دنبال چیزی به نام «طرح» بودند، بدون این که بدانند چگونه باید یک کودتا را طراحی کرد. هویزر شرح می‌دهد که بعد از خروج شاه، او در تهران در عمل یک کلاس درس فشرده برای برنامه‌ریزی [یک کودتا]، به ژنرال های ارشد شاه آموزش داده است. ژنرال های ارتش شاه در این کلاس مردود شدند و تنبیه آنان تیرباران شدن به دست آخوند ها بود.

24 بهمن- 13 فوریه 2011


February 14th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی